
Feest van Sainte Marie – 15 augustus 2026 om 10.00 uur in de OLV
Op zaterdag, 15 augustus om 10.00 uur vieren wij het grote feest van Sainte Marie in de Onze-Lieve-Vrouwe Basiliek, het patroonsfeest van de parochie. Hoofdcelebrant en predikant is hulpbisschop Mgr. Dr. E. De Jong, samen met concelebranten en oud-bisschop F. Wiertz. Zij worden bij de pastorie afgehaald met een cortège. De Hoogmis wordt feestelijk opgeluisterd door de Schola Mixta, een soliste en Muziekensemble Da Capo 2000.
Tijdens de viering worden het genadebeeld van de ‘Sterre der Zee’ en de ‘Gordel van Maria’ meegedragen. Traditiegetrouw wordt in de viering de ‘kroedwösj’ gezegend. Aanbevolen wordt om een eigen kroedwösj-bundeltje mee te brengen, want het aantal aangeboden kroedwösjtakjes is niet groot. Na de feestelijke viering bent u van harte welkom in de Kruisgang en de pandtuin, om onder het genot van een kopje koffie en een ‘Slevrouwetuurtsje’ elkaar te ontmoeten. De welbekende ‘Slevrouwetuurtsjes’ worden weer door bakkerij Lemmens geleverd. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld en is bestemd voor restauratie van de ‘Sterre der Zee’ kapel.
Door de jaren heen is het bijwonen van deze Hoogmis een traditie geworden, die pelgrims vanuit de wijde omgeving naar Maastricht brengt om Maria te vereren. U bent van harte uitgenodigd.